Servis: opravy a údržba

Kde a jakou koupit pneumatiku? Kde nechat spravit prasklý rám? Kdo mi opraví brzdu? Máme píchlé kolo, co máme dělat? To jsou otázky, které nám rodiče začínajících jezdců dávají poměrně často. Na této stránce se pokusíme shromáždit odpovědi na nejčastější z nich (jinak též doporučujeme archiv Biketrialové revue, konkrétně číslo 14). Některé náhradní díly (duše, pneumatiky…) máme nakoupené s množstevními slevami v klubu – zeptejte se, jestli jsou skladem 🙂

Co se pokazilo?

  1. Rám
  2. Vidlice
  3. Řídítka, gripy, špunty
  4. Hlavové složení
  5. Představec
  6. Brzdy
  7. Ližina
  8. Pastorek
  9. Řetěz
  10. Volnoběžka
  11. Kliky
  12. Pedály
  13. Ráfky, výplet, náboje
  14. Pneumatiky
  15. Duše

Základní kontrolu kola byste měli dělat ideálně před každým tréninkem (tlak v pneumatikách, utažení nábojů kol, napnutí řetězu, těsnost brzdových hadiček a brzd, rovinnost kotoučů resp. stav špalků, klícky pedálů, špunty v řídítkách). Jednou za měsíc pak pořádná prohlídka (praskliny rámu, vidlice, mazání řetězu, volnoběžky, dotažení všech šroubů).

U závodních jezdců se doporučuje pravidelně vyměňovat nejkritičtější díly (vidlice, řídítka, představec, řetěz).

Jak to opravit, kde koupit náhradní:

1. Rám

U malých dětí rám obvykle nepraskne, u těch starších je to ale poměrně časté. Přitom nemusí jít zrovna o rozlomení na dva kusy. Pokud kolo začne při skoku hlasitě lupat, je to signál k prohlídce rámu. Obvykle se praskliny dělají kolem svarů, často se jedná jen o vlasové trhlinky sotva viditelné. Kritická místa: napojení trubek na střed (spodní rámová trubka, zadní stavba)

Prasklina nemusí znamenat pro rám konečnou, většinou se dá svařit – třeba v servise, kde spravují lité disky aut. V Olomouci doporučujeme třeba pana Jaroslava Roháčka (za autobusovým nádražím “u Kosmosky”, telefon 761 860 966) nebo pana Martina Keslara  (Tovéř-Dolany, autoservis u kruhového objezdu, telefon 603 573 452).

Jinak nákup nového trialového rámu je ještě složitější než (dámy prominout) nákup vhodné kabelky. Velikost, geometrie, cena, hmotnost, úchyty na brzdy – je tam spousta neznámých, takže je dobré probrat tuto významnou rodinnou událost se zkušenějšími.

2. Vidlice

Většinou se zlomí pod hlavou při nárazu do předního kola. Někdy praskne noha vidlice u návarku pro kotoučovou brzdu. Výjimečně se ulomí krk mezi hlavou a představcem. Zlomený krk vidlice se dá teoreticky vyvložkovat a zavařit. Díl zničený starším jezdcem tak může dosloužit pro malé děti – ale fakt jen pro ty nejmenší. U starších jezdců (benjamin/minime a víc)  jednoznačně koupit novou. Pozor na parametry: délka krku, uchycení na brzdu… Stejně jako rám i vidlici je nutné koupit ve specializovaném obchodě.

Dobré zkušenosti máme s vidlicemi Echo SL – velmi lehké, přitom pevné a cenově dostupné (cca. 2.600,- Kč, e-shop www.trialsection.cz)

3. Řidítka, gripy, špunty

Zlomená řidítka jsou u dětí výjimečná – kdyby přesto, nová koupíte ve speciálce s trialovými díly nebo použitá po starších jezdcíh. Při nákupu pozor na parametry: průměr uprostřed (nejčastěji 31,8 mm, tzv. oversize), tvar rovná/vlaštovky (prohnutá nahoru), délka (prodávaná 700-740 mm, u dětí je potřeba zaříznout a zkrátit), materiál (pro děti stačí hliníková, karbon je zbytečný), cena, hmotnost. Nemáte-li zkušenosti, tak stejně jako u rámu: konzultujte v klubu.

Co je ale potřeba vyměňovat, jsou ručky (gripy). Někdo používá gumové, jiný pěnové, někdo omotávky – jak komu co doslova “sedí do ruky”. Rozedřené, potrhané a jinak poničené vyměňte, kluci je na tréninku drží v ruce ve zpocené dlani dvě hodiny a puchýř v místě, kde tlačí, vznikne raz dva.

Další problém je klouzání (protáčení) gripu na řidítkách – hlavně v mokru, třeba když vezete kolo v dešti na střeše auta. Většinou pomůže sundat, vytřít do sucha grip i řidítka a nasadit zpět. Pokud ne, tak chemopren (ale pak už je nesundáte bez rozřezání). Sundání gripů, které naopak drží: pomůže stříkačka s vodou pod grip.

Špunty do řidítek: důležité z důvodů bezpečnosti (pád na nezašpuntovaná řídítka), přitom podceňované. Kontrolujte (špunty se ztrácí), pokud chybí, doplnit. Různé průměry lze koupit v běžném cykloobchodě. Nouzově lze použít různé náhrady – ano, třeba i korek z vína 🙂

Nějaké gripy i špunty se obvykle dají koupit i v běžných obchodech.

4. Hlavové složení

Pokud se viklá (jak zjistíte: zabrdíte přední brzdu, prsty obemknete hlavové složení a někdo druhý bude tlačit řídítka střídavě dopředu a dozadu. Cítíte-li pohyb, je hlavovka volná), stačí dotáhnout. V 90 % případů mají trialová kola systém “ahead”, tj povolíte boční šrouby na představci, potom dotáhnete horní svislý šroub (dotáhne představec k “ježkovi” ve vidlici) a utáhnete boční šrouby zpět. Když nejde svislý šroub dotáhnout, může to být dlouhým krkem vidlice (přesahuje hranu představce) – lze použít podložku pod představec nebo krk upilovat.

Může být vysypané nebo zanesené ložisko (lepší hlavovky používají zapouzdřená) – rachotí při otáčení – pak většinou nezbyde než koupit nové. Opět pozor na rozměry! Je mnoho různých průměrů a kombinací horní / dolní misky, jsou složení integrovaná / polointegrovaná atd. Konzultujte v klubu.

5. Představec

U dětí vydrží “na furt”, u dospělých jezdců lépe vyměňovat nejdéle po dvou letech. Parametry: délka, sklon, průměr vidlice, průměr řídítek. Změna délky výrazně mění celkový postoj na kole a s tím i schopnost jezdce ovládat kolo.

6. Brzdy

Nejsložitější součást a zároveň alfa-omega trialového kola. Podrobně článek v Biketrial revue č. 1. Základní poruchy:

  • sjeté špalky u ráfkových brzd: výměna, v 90 % případů se používá Magura HS33, nákup ve speciálce.
  • špalky kloužou po rávku: pomůže odmaštění ráfku nebo natření asfaltem nebo zdrsnění flexkou.
  • křivý kotouč: lehké deformace lze vyrovnat rukou nebo speciálním klíčem, při velkých nutná koupě nového. Průměry 160 nebo 180 mm.
  • mastný kotouč: od uniklé kapaliny nebo mazání řetězu nebo něčeho jiného. Odmastit (sprej na brzdy Sheron nebo líh atd).
  • prasklá hadička brzd: nutný servis – výměna hadičky, nové naplnění kapalinou, odvzdušnění. POZOR, různé brzdy používají různou brzdovou kapalinu (minerální olej nebo brzdová DOT – nesmí se zaměnit, jinak se rozleptají těšnění a následuje VELKÝ servis)
  • brzda teče někde jinde: špatné těsnění, nutný servis
  • zlomená či ohnutá brzdová páka: v 90 % nutné koupit novou (speciálka)

7. Ližina

Pokud praskne, můžete zkusit nechat zavařit (viz svařování rámu), jinak koupě nové typově odpovídající rámu (3 šrouby, 4 šrouby…) viz Biketrial revue č. 28

8. Pastorek

Pastorek na zadním náboji je nezničitelný a vydrží všechno. Se stejnou vytrvalostí ale bude držet, když jej budete chtít vyměnit za nový (obvykle s jiným počtem zubů). Můžete zkoušet chytnout pastorek do svěráku přes kus starého řetězu a otáčením ráfku zkusit povolit, anebo s tím zajít do cykloservisu.

9. Řetěz

Jakýkoliv. Skoro 🙂 Nepoužívejte půlčlánkové (při šlapání “pruží”) ani úzké pro 9, 10, 11 kolečkové kazety (jsou příliš úzké). Pravidelně mazejte, hlídejte jeho napnutí a kontrolujte, jestli někde nevyjel čep (vizuální kontrola). Napínáky jsou nejčastěji šnekové – spirálová podložka zapřená o červíka v rámu. Viz Biketrial revue č. 7

10. Volnoběžka

Volnoběžka se v drtivé většině vyskytuje na pravé klice, což má své přínosy (viz Biketrial revue č. 31) i nevýhody (s oblibou “sežere” plandající nohavici). Kompletní popis, co se může pokazit a jak to spravit je v Revue 31.

11. Kliky

Klika je bezúdržbová součástka. Děti ji prakticky nemají šanci zničit (je dimenzovaná pro dospělé jezdce), leda že by ji rodič odvrtal pro snížení hmotnosti. Pak se může stát, že praskne. Oprava je v tomto případě prakticky vyloučená a řeší se nákupem nových. Protože potřebujete pravou kliku se závitem na volnoběžku, nevyhnete se návštěvě specializovaného e-shopu s biketrialovými díly.

Kromě zlomení se ještě může na klice vymačkat závit pro pedály, to se dá teoreticky opravit vyvložkováním a vyřezáním nového závitu – jenže pozor, cyklistické závity mají menší stoupání než metrické a na pedálech je navíc levý+pravý, takže sehnat někoho, kdo takový závit umí udělat nebude snadné. Další, co se na klice může poškodit, je závit pro uchycení stahováku, ale kolikrát za život ji vyměňujete? Poslední, na co je potřeba dávat pozor a kontrolovat, je dotažení kliky na středové ose. Pokud by byla volná nebo se nějak viklala, vymačká se.

12. Pedály

Kontrolujte občas dotažení osy pedálu v klice (u starších pedálů stranovým klíčem, u nových má osa vnitřní inbus). Samozřejmě pozor na levý a pravý závit.

Klícka pedálu: k tělu připevněna 4 šrouby M5, ty se často ztrácejí – kontrolovat. Pokud se vymačkají, lze ještě zachránit přeřezáním na závit M6.

13. Ráfky, výplet a náboje

Co se může pokazit:

a) kolo má osmu: běžně docentrujte jako každé jiné. Pokud máte kotoučové brzdy, tak menší osma moc nevadí (jezdíme pomalu), u ráfkových brzd ale ano.

b) popraskaly špice (česky: dráty, moravsky: špice): délka náhradních špic je hrozná věda, náboje mají často jiný průměr vlevo a jiný vpravo atd. Pokud vám praskne jedna, dvě, tři špice a kolo jde docentrovat, tak je vyndejte a neřešte to. V kole jich je 28 až 32 a klidně se dá jezdit na dvaceti špicích (když jsou rovnoměrně rozmístěné).

c) vůle v náboji: dotáhnout boční matice stejně jako na běžném kole

d) prasklý ráfek: nebývá než koupit nový. Pro použití s ráfkovýma brzdama je potřeba “nabrousit” boční plochy ráfku (zdrsnění – dělá se bruskou). Pozor na počet děr pro špice (28 nebo 32).

14. Pneumatiky

Přední úzká pneumatika má nejčastěji rozměr 20×1,85″ (u dětských kol) nebo 20×2,0″ (ostatní). Tento rozměr se sice dá koupit v “běžném” cykloobchodě, používá se na BMX, ale bude asi dost těžká a nebude mít moc vhodný vzorek (tj. špunty budou příliš hustě a budou se zanášet blátem). Lépe proto nakoupíte ve specializovaném obchodě s biketrialovými díly – viz výše.

Zadní úzká pneumatika bývá rozměru 20×2,0″ nebo 20×2,1″ (kola Monty 207, Megamo Kids, “škodovka”…), platí totéž co v předchozím odstavci. Pokud je ale zadní široká (kola Monty 219, 221, Kamel, Echo…), tak má rozměr 19×2,5″ nebo 19×2,7″ (přesto že je na ní často psané 20×2,5″) a tu už nikde jinde než ve speciálce nekoupíte.

U nás v klubu máme oblíbené pneumatiky Schwalbe Mow Joe – jsou levné, lehké, s dobrým vzorkem a slušnou výdrží. Vozí je malí kluci vpředu i vzadu a velcí kluci vpředu. Pokud je někde zahlédneme v akčních slevách, kupujeme je do zásoby do klubu – bohužel jejich výroba už skončila.

15. Duše

Lepení je standardní oprava stejná jako u běžného jízdního kola. U zadního kola budete trochu bojovat s vyndáním kola z rámu (řetěz z pastorku se sundává špatně) a hodit se budou montpáky pro sundání pláště. Jinak ale zalepit píchlou duši musí umět nejen každý rodič, ale i jezdec! Dokupte si k lepení náhradní laty (stojí 3-5 Kč/kus).

Pokud máte dětské kolo s úzkou zadní pneumatikou, tak vpředu i vzadu jsou běžné cykloduše rozměru 20×1,75-2,0″. Koupíte je v kterémkoliv obchodě (v Olomouci například Cyklo Vega u autobusového nádraží nebo Pramos Cyklosport na Horním lánu vedle akvaparku). Na hmotnosti u dětí tolik nesejde, cena za duši kolem 70 Kč. Preferujte motorkový ventilek, ať nemusíte shánět redukce na pumpičku.

Pokud máte vzadu širokou pneumatiku, potřebujete duši 20×2,1-2,5″. Od českého výrobce Rubena stojí kolem 70-100 Kč a váží 189 gramů (pár máme v klubové zásobě), lehká tenká závodní vás vyjde na 190 Kč, ale váží jen 90 gramů. V nouzi se dá nafoukat do široké pneu i úzká duše.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *