World Urban Games: naostro až příští rok?

Před rokem jste mohli zaregistrovat informaci o přípravě nového formátu mezinárodních soutěží pod názvem World Urban Games. Vzhledem k tomu, že rok 2016 je olympijským rokem a všechna pozornost je směřována na letní Rio de Janeiro, byla tato mnohem skromnější “olympiáda městských sportů” odsunuta prozatím na rok 2017. Přesto by letos měl na začátku června (4.-6.6.) v Laussane proběhnout zkušební nultý ročník.

Za ten rok prošel projekt složitým vývojem. Změnil se například název – nyní se již nemluví o “městských hrách”, ale používá se název Urban World Championship, Městské mistrovství světa. Cyklistické disciplíny, o jejichž zařazení se uvažuje, jsou freestyle BMX, cross country eliminator (XCE) a trial. Soutěž by měla nahradit klasické mistrovství světa a trial by se jel podle úplně, opravdu úplně jiných pravidel.

Náznaky, kudy by se mohla ubírat budoucnost trialu, poskytlo začlenění pravidel open trialu (tj sbírání bonusových bodů namísto trestných) do UCI pravidel v podobě týmové soutěže národů na mistrovství světa v Andoře a na Světových hrách mládeže v Belgii. Olympijská komise, která stojí v pozadí celého projektu Urban World Championship, ale požaduje, aby sport byl dynamický, atraktivní pro diváky a zároveň i pro laiky dobře “čitelný” – tedy se snadno pochopitelnými pravidly. A v tom právě naráží klasický trial na potíž. Systém pravidel je komplikovaný a pro náhodného diváka neprůhledný.

Jednou z variant, která by toto měla změnit a která je v užším výběru na Urban World Games, je pojmout trial ve stylu počítačové arkádové hry – nebo, je-li vám tento příměr bližší, ve stylu televizní show American Ninja Warrior. Zjednodušeně řečeno: jedna trať, narůstající obtížnost překážek, bonusové body za průjezd každou brankou. Čas na trať 4 minuty, kam stihneš dojet než vyprší čas nebo než nasbíráš 5 trestných bodů, tam dojedeš. Přitom sbíráš různě vysoké bonusy za projeté branky. Kdo má nejvíc bonusů, vyhrál. Zní to jednoduše? Je to jednoduché. Jezdci se rychle střídají na trati, někdo vypadne hned, někdo jede dál. A rovnou vidíte, kdo právě vede – jezdci nastupují od posledního místa z kvalifikace, takže na trať přicházejí lepší a lepší jezdci. To se bude líbit divákům na tribuně u tratě, protože nemusí těkat pohledem mezi několika sekcemi najednou, a také televizním kamerám. A následně samozřejmě sponzorům, slibuje si od změny federace UCI.

Koncept má však i své slabiny. Mnoha jezdcům se nelíbí myšlenka, že se celé mistrovství světa smrskne na jednu čtyřminutovou sekci. “Kvůli tomu si letenku do Evropy kupovat nebudu”, komentovala to sarkasticky úřadující mistryně světa Janine Jungfels.

Letos začátkem června by tedy mělo proběhnout zkušební kolo ve švýcarském Laussane. Jestli se systém osvědčí a jestli skutečně v roce 2017 nahradí Urban World Championship dosavadní model Mistrovství světa, to se uvidí.

Příspěvek byl publikován v rubrice UCI. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *